top of page

Fånga kundvärdet - värdebaserade prisstrategier

Alla fångar kundvärde – men gör vi det fullt ut?

Inledning

Trots starka erbjudanden och hög kundnöjdhet tappar många företag betydande värden i sista stegen mot intäkt. Värdeläckage sker i varje led: från otydliga värdeerbjudanden till brister i genomförande, även i säljledet. Detta whitepaper visar hur ledande aktörer i Norden och globalt arbetar för att systematiskt stärka sin förmåga att beskriva och fånga kundvärde i hela processen – och hur du kan göra detsamma.


Att systematiskt fånga kundvärde är en strategi - från idé till genomförande

Även om många företag faktiskt har processer och rutiner för att identifiera behov och fånga upp dessa i sin affärsutveckling så har vi funnit det mycket användbart att sammanfatta värdebegreppet i sex olika delar.


Det är lämpligt att utgå från PHG:s Monetisation Framework där varje steg innebär risk för tappad potential. Varje steg motsvarar ett specifikt gap i förmågan att fånga värde – från kundinsikt till prissättning och genomförande. Genom att identifiera och stärka dessa olika steg kan värdefångsten öka dramatiskt.

  • WANTS: Vad marknaden behöver

  • GIVEN: Vad ni faktiskt levererar

  • SEES: Vad kunden uppfattar

  • WILLING TO PAY: Vad kunden är beredd att betala

  • EXPECTED TO PAY: Vad ni sätter som pris

  • PAYS: Vad ni får betalt i slutändan


Insikter från Norden: 360 miljarder i värdeläckage?

Enligt PHG:s studie (2025) bland 107 nordiska företag skattas värdepotentialen från ökad monetisation till +23% i snitt. Men bara 26% av företagen ansåg sig ha hög förmåga inom de fem värdegapen. Detta varierar bland annat utifrån industrisektor.

Företag med hög förmåga:

  • Arbetar systematiskt, strategiskt och kontinuerligt.

  • Har högt självförtroende och organisatoriskt mandat.

  • Skapar bättre överensstämmelse mellan värde och pris vilket tyder på förståelse och balans i det interna och externa perspektivet


Praktisk tillämpning: Insikter från svenskt industriföretag

Framgångsrika företag använder strukturerade workshops som metod för att:

  • Identifiera värdedrivare tillsammans i tvärfunktionella team

  • Kvantifiera värdet jämfört med näst bästa alternativ, även egna alternativ

  • Visualisera skillnader mellan erbjudande och kunders förväntningar.

Genom aktiv involvering av olika funktioner, t ex sälj, produkt, teknik och marknad sker en naturlig förankring internt, bättre koppling till marknadskommunikationen därmed även en högre förmåga och förtroende att genomföra prissättning utifrån kundvärde i säljledet.


Värdebaserad transformation

För att driva förändring och fånga ett större kundvärde krävs ett programtänk:

  • Klargörande av kundvärde som skapas och segmentering

  • Utvärdering av nuvarande och eventuell justering av prismodell och kundvärdebaserad pris/produkt paketering

  • Lönsamhetsanalys och KPI:er kopplat till betalningsvilja, med ett kommersiellt fokus

  • Tvärfunktionella team, transparent uppföljning, involvering av fler team i säljträningen och ett eget fokus på nyprissättning och prisrevisioner kopplat till kundvärden

  • Värdebaserad styrning som komplement till finansiell styrning


Sammanfattning av eventet den 22 maj finns i denna pdf



bottom of page